Jak wygląda rehabilitacja po endoprotezie kolana?

Implant zbudowany z przyjaznych dla organizmu biomateriałów określa się mianem endoprotezy. Specjalnie zaprojektowana z tworzywa plastikowego i metalowego może częściowo lub całkowicie zastąpić uszkodzony lub zniszczony element stawu. Proteza tego typu bardzo często wykorzystywana jest w przypadku nieustępującego bólu w kolanie. Operacja niejednokrotnie jest ostatecznością dla pacjenta, taka interwencja chirurgiczna łączy się także z rehabilitacją. Proces ten jest niezwykle istotny, ponieważ od niego uzależniony jest powrót do pełnej aktywności.

Wskazania do wszczepienia endoprotezy kolana

W jakich sytuacjach konieczna jest endoproteza kolana? Jeśli ból kolana nie ustępuje i dotychczasowe leczenie zachowawcze nie przynosi spodziewanych rezultatów, to w celu przeciwdziałania kolejnym zwyrodnieniom warto pomyśleć o operacji. Przed wszczepieniem endoprotezy można też przeprowadzić zabieg artroskopowy, który bez większych obciążeń może doprowadzić do naprawy uszkodzonych łąkotek i chrząstek stawowych.

Czy wczesne ćwiczenia pooperacyjne to dobry pomysł?

Po zakończonej operacji bardzo ważne jest regularne wykonywanie ćwiczeń, dzięki którym możliwe jest szybkie odzyskanie ruchomości i sił u pacjenta. Ból kolana po udanym zabiegu odejdzie w niepamięć, jeśli fizjoterapeuta zaleci odpowiednie zestawy ćwiczeń oraz krótkie spacery. Mimo odczuwania początkowego dyskomfortu przy wykonywaniu tych czynności istnieją spore szanse na przyspieszenie powrotu do zdrowia.

Przykładowe zajęcia rehabilitacyjne po endoprotezie kolana

Bloki ćwiczeń powinny trwać nie dłużej niż 30 minut oraz należy je powtarzać 2-3 dziennie. Ortopedzi oraz fizjoterapeuci rekomendują ćwiczenia mięśnia czworogłowego, unoszenie wyprostowanych nóg oraz zginanie nogi w stawie skokowym. Równie skuteczne okazuje się zginanie kolana z podparciem nogi o łóżko. Istnieje także wiele ćwiczeń, które można wykonywać w pozycji siedzącej, dzięki którym endoproteza kolana nie przyczyni się do jakichkolwiek powikłań pooperacyjnych.