Czy z rwą kulszową można normalnie funkcjonować?

Ostry i kłujący ból w odcinku lędźwiowym określany jest mianem rwy kulszowej. Jej pojawienie się może być efektem nagłego ruchu, jak np. dźwignięcia, pochylenia się, potknięcia czy zerwania się z łóżka. W jaki sposób można poradzić sobie z atakiem rwy kulszowej? Czy z tą przypadłością możliwe jest normalne funkcjonowanie? Czy przy powtarzającej się dolegliwości należy udać się do specjalisty?

Dopada w najmniej oczekiwanych sytuacjach

Rwa kulszowa to piekący i rwący ból, który przesuwa się po linii pośladków i biodra, a następnie przechodzi z tyłu uda poprzez łydkę kończąc na stopie. To niezwykle dokuczliwe schorzenie, ponieważ najbardziej potrafi dawać się we znaki w nocy i potęguje się przy niewielkich ruchach. Rwa kulszowa jest powodem zmian w kręgosłupie, które łączą się w jeden duży nerw. Przyczyną jest ucisk korzenia nerwu kulszowego w miejscu, gdzie opuszcza on kanał kręgosłupa. Powodem może być też wypadnięcie krążka międzykręgowego lub nieprawidłowa budowa miednicy na skutek wady postawy.

Rwa kulszowa jest niebezpieczna!

Charakterystyczna dla rwy jest sytuacja, w której leżąc na wznak nie jesteśmy w stanie unieść do góry nogi wyprostowanej w kolanie. Rwa kulszowa oprócz silnego bólu może doprowadzić do zaburzeń czucia, osłabia nogę czy nawet zatrzymania moczu. Wówczas natychmiast należy udać się do lekarza. Tego rodzaju objawy mogą doprowadzić do trwałych uszkodzeń nerwu. Konieczne jest wykonanie badanie rezonansu magnetycznego, który pozwoli zdiagnozować jego stan.

Jak żyć z rwą kulszową?

W momencie ataku rwy kulszowej specjaliści zachęcają do odnalezienia pozycji, w której uciskany korzonek zostanie odciążony. Wydawałoby się, że jest to pozycja leżąca, lecz częściej wiele osób woli stać oszczędzając w ten sposób nogę. Fizjoterapeuci sugerują także, aby siedzieć w najwygodniejszej dla siebie pozycji. Rwa kulszowa jest łatwiejsza do zniesienia, gdy jest leczona lekami o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym. Ulgę przynoszą maści oraz chłodzenie obolałego miejsca.