Przyczyny i objawy zwyrodnienia stawu biodrowego

Koksartoza, czyli zwyrodnienie stawu biodrowego stanowi jedną z głównych przyczyn bólu biodra. Niestety w większości przypadków konieczna jest operacja, gdyż choroba z upływem czasu się coraz bardziej dokuczliwa. Leczenie tego schorzenia można spowolnić poddając się odpowiednim zabiegom i terapiom. Właściwe leczenie zwyrodnienia stawu biodrowego zmniejszy ból, ochroni chrząstkę oraz poprawi ruchomość stawu.

Pierwsze odczuwalne objawy zwyrodnienia stawu biodrowego

Symptomy zwiastujące problemy ze stawem biodrowym zazwyczaj występują około 45. roku życia, ale też nieco wcześniej. Z każdym rokiem ból biodra może ulegać nasileniu, zwłaszcza, jeśli nie poddamy się prawidłowemu leczeniu. Sztywność  i ograniczenie zakresu ruchu, pochylanie się do przodu podczas chodzenia, chrobotanie, strzykanie oraz słyszalne trzaski w biodrze, to najczęstsze oznaki, które mogą oznaczać zwyrodnienie stawu biodrowego. Ból przeważnie odczuwalny jest w pachwinie, pośladku, może też promieniować do kolana.

Jakie są przyczyny zwyrodnienia stawu biodrowego?

Z biegiem czasu zdolności regeneracyjne naszego organizmu ulegają osłabieniu, przez co uszkodzenia stawów mogą stopniowo narastać. Chrząstka ochronna, która znajduje się w stawie biodrowym zużywa się, co przyczynia się do powstania tarć powierzchni głowy i panewki. Podczas chodzenia występuje ból biodra i sztywność. Ponadto wokół stawu mogą pojawić się osteofity, czyli wyrośla kostne utrudniające ruchy i wywołujące dyskomfort.

Leczenie stawu biodrowego

Z rozpoczęciem terapii nie można zwlekać. Jeśli poddamy się jej możliwie szybko, to postęp choroby może ulec spowolnieniu, wpłynie to też na zwiększenie szans na uniknięcie operacji. Istnieje wiele nieoperacyjnych form niwelujących zwyrodnienie stawu biodrowego. Najczęściej podawane są zastrzyki dostawowe z kwasem hialuronowym czy też płynna endoproteza w postaci żelowej mazi. Zaleca się też leczenie ruchem, sposobem na to może być laska, jazda na rowerze oraz ćwiczenia rozciągające.